Türkiye Ulaşım Projeleri

Asrın Projesi: Marmaray



Dünyadaki en önemli projelerden biri olan Marmaray Projesi, İstanbul'un kentsel yaşantısını sağlıklı olarak sürdürebilmesi, kentlilere çağdaş bir kent yaşamı ve kentsel ulaşım imkanları sunabilmesi, kentin doğal tarihi özelliklerinin korunabilmesi için yüksek kapasiteli elektrik enerjisi kullanarak çevreyi kirletmeyen bir projedir. İstanbul, bir yandan tarihi ve kültürel değerleriyle korunması gereken, diğer yandan toplu ulaşım sistemlerinin çevresel etkilerinin azaltılabilmesi ve demiryolu sistemlerinin kapasitesi, güvenilirliği ve konforunun arttırılabilmesi için modern demiryolu tesislerinin kurulmasını gerektiren bir şehirdir.

Proje, Avrupa yakasında bulunan Halkalı ile Asya yakasında bulunan Gebze ilçelerini kesintisiz, modern ve yüksek kapasiteli bir banliyö demiryolu sistemiyle bağlamak amacıyla İstanbul'daki banliyö demiryolu sisteminin iyileştirilmesi ve demiryolu boğaz tüp geçişi inşasına dayalıdır.

Proje, şu anda dünyadaki en büyük ulaşım altyapı projelerinden birisidir. İyileştirilmiş ve yeni demiryolu sisteminin tamamı, yaklaşık 76 km uzunluğunda olacaktır. Ana yapılar ve sistemler, batırma tüp tünel, delme tüneller, aç-kapa tüneller, hemzemin yapılar, 3 yeni yeraltı istasyonu, 36 yerüstü istasyonu (yenileme ve iyileştirme), işletim kontrol merkezi, sahalar, atölyeler, bakım tesisleri, yerüstüne inşa edilecek olan yeni bir üçüncü hat dahil olmak üzere, mevcut hatların iyileştirilmesi, tamamen yeni elektrikli ve mekanik sistemler ve temin edilecek olan modern demiryolu araçlarını kapsayacak olan 4 bölümden oluşacaktır.

Ovit Dağı Tüneli



Ovit Dağı Tüneli, Türkiye’de Rize-Erzurum arasındaki karayolunun İkizdere-İspir mevkinde bulunan Ovit Dağı Geçidi’nin karayolu tüneli ile geçilmesini hedefleyen bir ulaşım projesidir. 17 kilometre olması ve tamamlandığında Türkiye’nin en uzun tüneli olması planlanmaktadır.

Ovit Dağı Tüneli

Ovit’in tünelle geçilmesi için Sultan 2’nci Abdülhamit döneminde başlayan proje taslakları, 132 yıl sonra kullanılarak projelendirildi

Proje tamamlandığında Doğu Anadolu ve Doğu Karadeniz arasında ki ulaşım sorunu çözülecek, İran transit ticareti daha da önem kazanacak, bölgeden göçler azalacak ticaret daha da artacak.

Üçüncü Boğaz Köprüsü



Üçüncü Boğaz Köprüsü ya da kısaca Üçüncü Köprü, İstanbul Boğazı üzerine yapılmasına karar verilen üçüncü köprüdür. Yapımı tamamlandığında üzerinde raylı sistem bulunan en uzun asma köprü olacaktır. Henüz resmî bir ad verilmediği için basında ve halk arasında Üçüncü Köprü adıyla anılmaktadır. 29 Nisan 2010 tarihinde yapılan açıklamaya göre üçüncü köprünün kesin güzergâhının Garipçe-Poyraz köyleri arası olduğu belirtildi. Köprünün maliyetinin kamulaştırma bedelleri ve yapım harcamalarla birlikte 4,5 milyar TL olacağı bildirildi.

İstanbul'a Üçüncü Havalimanı



Büyükşehir Belediyesinin beş aylık çalışmalarının sonucunda havalimanının Karadeniz sahiline kurulmasına karar verildi. İlk etapta 100 milyon yolcu kapasiteli düşünülen havalimanı Başbakanın talimatıyla 120 milyona çıkarıldı. Arnavutköy – Göktürk - Çatalca yollarının birleştiği kavşaktaki 3.500 hektarlık bölgeye yapılacak havaalanının 6 pisti bulunacak. Dış dokusu Edirne'deki Selimiye Camii'nin İslam-Osmanlı motifinden esinlenerek yapılacak havalimanının, 3. köprü ile aynı sürede bitirilmesi hedefleniyor.

Hızlı Tren ve Demiryolu Projeleri



Bursa Hızlı Tren Projesi



Bilecik’ten Ankara-İstanbul hattına bağlanacak 105 kilometrelik projenin, Bursa- Yenişehir arasındaki 75 kilometrelik bölümünün alt yapısını, 393 milyon lira bedelle, YSE Yapı-Tepe İnşaat iş ortaklığı 2015 yılına kadar gerçekleştirecek. 30 kilometrelik Yenişehir-Vezirhan-Bilecik kesiminin ise uygulama projeleri tamamlanmış, 2013 yılbaşında ihalesi gerçekleştirilmiştir. Osmanlı döneminde Bursa’ya bağlı olan demiryolu hattı bir kaza sonrası kapanmıştı, uzun yıllar sonra yeniden Bursa’nın demiryoluna kavuşması söz konusu olacak.

Ankara - Sivas Hızlı Tren Projesi



Ankara-Sivas-Kars hızlı tren hattı, Dogu Anadolu ve Sivas'ın Türkiye'nin büyük kentlerine (İstanbul, Ankara, İzmir) daha kısa sürede ulaşımını sağlamak ve hızlı demiryolu ile bağlantısını gerçekleştirmek amacı ile Ankara - Sivas - Kars Hızlı Tren Projesi yapılması planlanmış, bu proje ile; Ankara-Kırıkkale-Yozgat-Sivas ve sonrasında Kars'a uzanan çift hatlı, elektrikli, sinyalli yeni demiryolu inşa edilecektir.

Ankara - İstanbul Hızlı Tren Projesi



Ankara-İstanbul hızlı tren hattı, Ankara ile İstanbul arasında yapılması devam eden ve Ankara-Eskişehir etabının tamamlandığı Yüksek Hızlı Tren hattıdır. 523 km uzunluğundaki hatta yolculuğun 3 saat sürmesi beklenmektedir. Hatta çalışacak yüksek hızlı tren 250 km/sa. hızla hareket edecektir. Projenin 2013 yılı sonuna yetiştirilmesi hedeflenmektedir.

Ankara - Eskişehir-Konya Hızlı Tren Projesi



Türkiye’nin ilk hızlı tren hattıdır. Proje tamamlanmış ve faaliyete geçmiştir, Ankara-Eskişehir arası 1 saate, Eskişehir-Konya YHT seferlerinin başlamasıyla iki şehir arası seyahat süresi 1 saat 50 dakikaya, Konya-Bursa arası seyahat süresi de 4 saate düştü.

Bakü - Tiflis - Kars Demiryolu Projesi



Bakü-Tiflis-Kars demiryolu hattı, planı yapılmış ve uzun yıllardan bu yana gündemde bulunan demiryolu projesidir. Demir İpek Yolu olarak adlandırılmaktadır. Demiryolu hattı Azerbaycan'ın başkenti Bakü şehrinden Gürcistan'ın Tiflis ve Ahılkelek şehirlerinden geçerek Türkiye'nin Kars şehrine gidecektir. Bu demiryolu hattı Azerbaycan'la Türkiye'yi birleştirmeyi amaçlamaktadır. Demiryolunun tamamı 180 km olup, toplam maliyeti de 450 milyon dolardır. Demiryolunun 76 km'si Türkiye'den, 29 km'si Gürcistan'dan, 80 km'si ise Azerbaycan'dan geçecektir.

Ankara - Konya Hızlı Tren Projesi



Mevcut demiryolu ulaşım ağı olmayan bu hat üzerinde demiryolu ağ sistemi kurularak hızlı tren hattı yapılarak, Ankara-Konya arasını yaklaşık 1 buçuk saate indirmeyi hedeflemektedir.

Not: Hızlı tren projeleri Eskişehir-Antalya, Erzincan-Trabzon, Bursa-Bandırma-Balıkesir-İzmir, Sivas- Erzincan-Kars arasında planlanan, yapımı devam eden projelerin tamamlanmasıyla birlikte 15 büyük il arasında ki ulaşım hızlı trenlerle sağlanacak, bu hat Diyarbakır'a kadar genişleyecek.

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Coğrafya Dersleri Kazanımları Listesi

Coğrafi Konumun Türkiye Ekonomisine Etkileri

2014 TÜİK Tarım ve Hayvancılık Verileri